XXX Dni Muzyki Organowej i Kameralnej im. Henryka Klai |
06 Wrzesień 2017 | | | godz. 18:45 | | | Kościół pw. WNMP w Raciborzu, ul. Mickiewicza 8 |
Koncert inauguracyjny poświęcony twórczości Alberika Mazáka (1609 – 1661), czeskiego kompozytora urodzonego w Raciborzu.
Capella Regia Praha (Czechy) w składzie: Lucie Hulová, ViktorMazáček(skrzypce), Ondřej Míchal (wiolonczela), Robert Hugo (organy).
Soliści: Michaela Šrůmová (sopran), Sylva Čmugrová (alt), Ondřej Šmid (tenor), Michael Pospíšil (bas).
Alberik Mazák, ( Alberich, Albericus Mazak lub Mazacz) urodził się w roku 1609 w Raciborzu, zmarł 9 maja 1661 w Wiedniu. Był czeskim katolickim księdzem, cystersem, kompozytorem.
W czasach urodzenia twórcy Racibórz zamieszkiwała ludność czeska, polska, niemiecka i żydowska, w źródłach Mazák przedstawiany jest jako kompozytor czeski, bądź austriacki czeskiego pochodzenia. W konikach klasztornych natomiast występuje jako Silesius – Ślązak.
W roku 1630 wstąpił do cysterskiego klasztoru Św. Krzyża w Wiedniu. Rok później złożył śluby zakonne, a w 1633 był przyjął święcenia kapłańskie. W klasztorze uczył, grał na organach i kierowała chórem kościelnym. W latach 1639-1640 był sekretarzem opata. Mimo że żył w zaciszu klasztoru, jego kompozycje rozprzestrzeniły się dalej, poza mury kościelne. W roku1639 klasztor odwiedził cesarz Ferdynand III Habsburg, który sam był uzdolnionym muzykiem. Głównym powodem jego wizyty było prawdopodobnie spotkanie z kompozytorem. Mazák poświecił mu trzy swoje kompozycje (Ave Maria, psalm 19 Exaudiat te Dominus i psalm 141 Voce mea ad Dominum clamavi). Twórca otrzymał zapłatę 20 złotych, a cesarska orkiestra dostała instrukcje dotyczące wykonywania utworów.
W roku 1654 z powodów zdrowotnych Mazák zrezygnował z funkcji kantora. Zmarł po operacji kamieni nerkowych w roku 1661. Jest pochowany na cmentarzu cystersów w Wiedniu.
Mimo że żył niemal w izolacji, wniósł swoimi kompozycjami do muzyki w Austrii całkiem nowe muzyczne inspiracje z Włoch. Do tego czasu w cysterskich klasztorach wykonywano zazwyczaj jednogłosowe chorały. Wokalna polifonia zaczęła się pojawiać dopiero pod koniec XVI wieku, ale władze klasztorne utwory takie krytykowały. Wielogłosowy śpiew z akompaniamentem instrumentów muzycznych był w tamtych czasach niemal rewolucyjną nowinką. Mazákowi udało się połączyć tradycyjny klasztorny chorał z nowy tendencjami koncertowego stylu.
Wydał drukiem trzy obszerne zbiory utworów sakralnych Cultus Harmonicus (opus I – III), które prezentują 1500 stron zapisu nutowego. Natomiast w archiwum zamku Kroměříž zachowało się pięć hymnów w rękopisach.
Poleć na: |