Mapa strony Kontakt Sklep internetowy
Program
Program na rck.com.pl

XV RACIBORSKI FESTIWAL PODRÓŻNICZY WIATRAKI 2018

25 Październik 2018 - 28 Październik 2018|godz. 09:00|RCK Raciborski Dom Kultury (ul. Chopina 21)

Zapraszamy na XV RACIBORSKI FESTIWAL PODRÓŻNICZY WIATRAKI 2018

PROGRAM

Czwartek, 25 października 2018 – BLOK SZKOLNY

Na BLOK SZKOLNY zapraszamy uczniów szkół średnich, klas gimnazjalnych oraz 5 i 6 klas szkół podstawowych. Prosimy o wcześniejszą rezerwację miejsc: 502 557 238. Bilety na blok szkolny: 6 zł / pokaz.

8.30: Aneta Skórnicka: „Pura Vida... czyli rok w Ameryce Południowej”

Aneta Skórnicka zabierze Was w podróż po Ameryce Południowej, którą odbyła z katalońskim przyjacielem Francesc Garretą. Przez rok przemierzali bezdroża Peru, Kolumbii,  Argentyny, Boliwii, Ekwadoru i Chile, ona – rysując, on – fotografując i pisząc. Bez planów, godzin, często nie wiedząc gdzie będą spali, pozwalali aby prowadziła ich droga i aby każdy dzień był niespodzianką. Wzorem Ryszarda Kapuścińskiego wyruszyli na spotkanie z Innym, wiedząc że oni sami są Tym Innym dla mieszkańców Ameryki Południowej. Wrócili na stary kontynent, ale podróż się nie skończyła. Towarzyszy im każdego dnia, oferując nowe spojrzenie na drugiego człowieka. Podczas prezentacji Aneta zabierze Was do dżungli amazońskiej i małych wiosek andyjskich, na pustynię Atacama i do wielkich metropolii. Jednak przede wszystkim będzie to opowieść o niezwykłych spotkaniach.

10.00: Michalina Kupper:

„Antypody, podróż po Australii, Nowej Zelandii i Papui Nowej Gwinei”

W ciągu stu lat od zasiedlenia Australii przez Europejczyków, populacja pierwszych mieszkańców Australii spadła o 84%. Ile jest ich teraz, gdzie żyją, jak wyglądają nowoczesne, australijskie domy a jak aborygeńskie wioski? Co rysują i tatuują od tysięcy lat mieszkańcy Antypodów? Tego i wiele więcej dowiemy się, mając za przewodników autochtonów tych ziemi. Usłyszą Państwo relacje z polowania z Aborygenami na żółwie w parku narodowym oraz ich życiu w "rezerwatach", gdzie Australijczycy nie mają wstępu. Zobaczymy zdjęcia ze wspinaczki na najwyższy szczyt - Mt.Kościuszko i wielkanocnej wędrówki po największej piaszczystej wyspie na świecie i spotkaniu z dzikim dingo.

Podczas prezentacji dowiemy się także:

- dlaczego stolica Papui znajduje się w 10 najbardziej niebezpiecznych miast świata

- w jaki sposób powstało ponad 800 zupełnie odrębnych od siebie języków w jednym kraju (i są nadal używane)

- dlaczego głównym środkiem lokomocji pomiędzy miastami jest samolot

- w co bawią się mali Papuasi

11.30: Bartosz Piziak: „Islandia – kraina lodu i ognia”

Wizyta na położonej w pobliżu koła podbiegunowego wyspie nie pozostawia złudzeń… Człowiek nie wraca z niej już taki sam! Surowe piękno Islandii zaskakuje przybyszów na niemal każdym kroku, pomimo, że z pozoru wydaje się być taka „podobna”, a widok dudniących wodospadów przestaje dziwić już po 3 dniach pobytu.Islandia jest jednocześnie i gorąca i lodowata, a połączenie tych dwóch skrajności tworzy jej niepowtarzalną scenerię. Wysokie, nagie góry lodowców, które pokrywają ponad 11 % powierzchni kraju, pod którymi gotuje się i wrze magma, sąsiadują z szaroczarnym pustkowiem zastygłej lawy i potężnymi wodospadami, tworząc niesamowite krajobrazy. Nie brakuje tu także ciągle niebezpiecznych wulkanów. Nieprzypadkowo więc, zyskała sobie przydomek „wyspy ognia i lodu”.

Piątek, 26 października 2018 - BLOK SZKOLNY

8.30: Bartosz Malinowski: „18 lat w drodze - przemierzając Azję””

Bartosz od ponad 18 lat przemierza Azję często niewidocznymi ścieżkami schodząc z utartych szlaków. W tym czasie pokonał ponad 50 tys. kilometrów, pieszo, konno, na rowerze i drogami wodnymi. Zafascynowany życiem, kulturą i historią nomadów, wędrując ich szlakami w 2014 roku dotarł w góry Afganistanu docierając do rdzennych Kirgizów. W 2010 roku w 6 miesięcy przemierzył 9000 km z północy Syberii do Indii pokonując szlak legendarnej ucieczki Polaka z sowieckiego łagru. W 2015 roku wraz z Joanną Lipowczan przeszedł liczący 1700 km Wielki Szlak Himalajski. Jego pasją stały się długodystansowe „szlaki” górskie, które zazwyczaj nie mają nic wspólnego ze szlakiem turystycznym. Dzięki długim wędrówkom może poczuć się jak nomada i całkowicie porzucić konsumpcyjne i materialne życie, aby skupić się na tym, co dla niego najważniejsze. W czasie prezentacji Bartosza przemierzymy dziesiątki tysięcy kilometrów docierając m.in. w syberyjską tajgę, w Himalaje, w afgański Hindukusz, przejdziemy „Chadar” wędrując po zamarzniętej rzece Zanskar, która łączy dwa himalajskie królestwa Ladakh i Zanskar.

10.00: Anna i Krzysztof Kobusowie” „Namibia. Przez pustynię i busz”

Dlaczego słoń ma trąbę, a antylopa długą szyję?

Gdzie foki spędzają letnie wakacje?

Kto mieszka na pustyni?

Czy można być czystym nigdy się nie myjąc?

Jak rozpalić ogień bez zapałek?

Podczas pokazu przemierzymy pustynię Namib, spotkamy słonie i oswojone gepardy, dowiemy się jakie są strategie roślin na przetrwanie i jak radzi sobie lud Himba, który do mycia nie używa wody.

Od  Buszmenów nauczymy się przetrwania w buszu oraz dowiemy się jak zrobić ozdoby ze skorupek strusich jaj i nasion.

Zapraszamy do wspólnej podróży przez Afrykę!

11.30: Marcin Szymczak: „Śladami Marco Polo. Chiny poza utartymi szlakami”

Chiny fascynowały nas od zawsze, zniechęcając jednocześnie ogromną liczbą chińskich turystów. Dlatego w naszych podróżach do Państwa Środka często schodziliśmy z utartych szlaków. Tak było w 2006 roku, gdy byliśmy w Tybecie. Tak też stało się teraz, gdy śladami Marco Polo ruszyliśmy z Pekinu przez Gansu, Qinghai do Xinjangu. Podróż ta pokazała nam, że w Chinach nadal można znaleźć dzikie, odludne miejsca z fascynującą przyrodą i spektakularnymi zabytkami. Przeżyliśmy teraz niesamowite przygody przemierzając pustynię Badai Jaran, wędrując przez góry Bogda Shan, zwiedzając tybetańskie klasztory, a wszystko to z naszą 4-letnią córką... Podczas naszej podróży przemierzyliśmy wschodnią cześć Wyżyny Tybetańskiej, podziwiając barwne buddyjskie klasztory w Labrang, Tongren i Kumbun,  w których spotykaliśmy serdecznych mnichów. Wędrowaliśmy po zachodnich krańcach Muru Chińskiego, docierając do wielkiego fortu Jiayuguan, nad kanionem rzeki Hexi. Dotarliśmy do dwóch pustyń Badaj Jaran i Takla Makan. Pierwsza odkryła przed nami zagubione, wśród najwyższych na świecie nieruchomych wydm, oazy. Druga zaś, zaczarowała nas śpiewającymi piaskami i magicznymi grotami Mogao. Dotarliśmy do Kotliny Turfańskiej, odwiedzając mieszkających tam muzułmanów – Ujgurów. A naszą podróż zakończyliśmy w lodowcowych górach Tien Szan, gdzie gościli nas Kazachowie.

Sobota, 27 października 2018

12.00: Artur Homan: „Rytmy Natury w Dolinie Baryczy”

Film "RYTMY NATURY W DOLINIE BARYCZY" opowiada o przyrodzie doliny rzeki Baryczy i stawów Milickich. Dolina Baryczy to fascynujące pod względem przyrodniczym środowisko rozległych, rozciągających się na przestrzeni kilkudziesięciu kilometrów stawów rybnych, przeplatanych łąkami, polami i lasami. Płytkie, bogate w pożywienie zbiorniki wodne przyciągają ogromne ilości ptaków zarówno w okresie przelotów jak i w czasie lęgów.

Film "Rytmy Natury w Dolinie Baryczy" realizowaliśmy przez ponad 2 lata.

Sir David Attenborough, światowej sławy twórca filmów BBC, po obejrzeniu filmu "Rytmy Natury w Dolinie Baryczy" napisał: Obejrzałem "Rytmy Natury" z wielką przyjemnością. Cudowne miejsce, przepięknie sfilmowane.

13.30 Marcin Szymczak: „Na bezdrożach Kaukazu – Armenia i Gruzja”

To opowieść o blisko dwumiesięcznej podróży na rubieże kulturowej Europy – do kolebki chrześcijaństwa. Do miejsc magicznych – jak pogranicze Armenii i Górskiego Karabachu, wysokogórskiej Swanetii czy malowniczej Tuszetii.Dotrzemy tam pokonując samochodem cztery tysiące kilometrów przez Bałkany i Turcję. W Gruzji będziemy wędrować po zielonych dolinach i śnieżnych graniach Kaukazu, odwiedzimy czarnomorski kurort Batumi oraz słynącą z produkcji wina Kachetię. W Armenii dotrzemy do najstarszych chrześcijańskich kościołów na świecie, będziemy wspinać się na Aragacz, świętą górę Ormian oraz powędrujemy nad brzegami jeziora Sewan. Będzie czas na zadumę i refleksję oraz górską przygodę na zakaukaskich szlakach.

15.00 Konrad Konieczny: „Norwegia Północna – kraina słońca”

Północne rubieże Norwegii mają w sobie coś szczególnego. Krajobraz jest tu znacznie bardziej surowy, monolityczny i chwilami bardziej posępny w porównaniu ze spektakularnym pięknem fiordów Norwegii Zachodniej. Ale nie w krajobrazie tkwi największa różnica. Jadąc pośpiesznie na Nordkapp przez bezkresy Finnmarku, możemy łatwo to przeoczyć, ale przy dłuższym pobycie zrozumiemy, że to nie jest miejsce zwyczajne. Jak nigdzie indziej rytm życia wyznacza tutaj słońce. Podróż za koło podbiegunowe w trakcie letnich białych nocy, czy zimowych ciemności to jak podróż na inną planetę. Podział doby na dzień i noc nie istnieje. Rok dzieli się na okres ciemności i światła, a życie ludzi i zwierząt jest do tego dostosowane. Podczas pokazu wybierzemy się w podróż przez wszystkie pory roku i w najdalsze zakątki Północnej Norwegii. Odwiedzimy graniczące z Rosją Kirkenes, gdzie wiatr dziejowych zmian jeszcze nie w pełni dotarł, weźmiemy udział w najdłuższym na świecie biegu psich zaprzęgów, odwiedzimy Saamów, dowiemy się dlaczego Norwegowie na jednej z wysp kultywują zwyczaj popołudniowej sjesty i naturalnie zobaczymy miejsca, które podczas podróży na Północ trzeba odwiedzić. A wszystko to w świetle białych nocy i zorzy polarnej...

16.30 Anna i Krzysztof Kobusowie: „Magiczna Polska wielu kultur”

Polska jest krajem niezwykłym, który poznawać można bez końca. Podczas pokazu wyruszymy z Tarnowa z romskim Taborem Pamięci, z Chasydami w dniu 21 adar spotkamy się u grobu cadyka Elimelecha w Leżajsku, weźmiemy udział w prawosławnej mszy na zamarzniętym Bugu i święcie Spasa na świętej Górze Grabarce. Spotkamy Turki Wielkanocne w Dolinie Sanu, weźmiemy udział w Misterium Męki Pańskiej zaś w Lany Poniedziałek wraz z konną procesją na Opolszczyźnie wyruszymy w wiosenny objazd pól. Przekonamy się też jak wyglądają biołe i czorne Mikołaje w Koniakowie i co dzieje się podczas Karczmy Piwnej na Śląsku! Odwiedzimy polskich Tatarów podczas święta Ofiarowania, zaś na Pomorzu wyruszymy z Kaszubami na morską pielgrzymkę. Zapraszamy do wspólnego odkrywania fascynującej Polski!

18.00 David Kaszlikowski: „Niemożliwe wyprawy 2”

Niemal 10 lat po swoim pierwszym pokazie na raciborskich „Wiatrakach” David zebrał najciekawsze historie z wielu wypraw w jednym pokazie. Będzie to opowieść o ekstremalnej podroży „dookoła świata", spełnianiu marzeń i przełamywaniu „niemożliwego”. Organizacja trudnych wypraw eksploracyjnych i przygody prosto z zasypanej śniegiem Alaski, przeprawy kajakiem morskim na Grenlandii, po tropikalne wyspy Malezji, czy pustynne góry Wadi Rum w Jordanii. Poszukiwanie nowych rejonów do wspinaczki, pokonywanie dziewiczych górskich ścian jest w tym pokazie nie tyle popisem umiejętności co opowieścią o pokonywaniu słabości i życiowych wyborach.

19.30 koncert: Banana Boat

Męski sekstet wokalny, wykonujący utwory a cappella, specjalizujący się w twórczości autorskiej w dziedzinie współczesnej piosenki żeglarskiej oraz w autorskiej interpretacji szanty klasycznej, a także eksperymentujący z innymi gatunkami muzycznymi (kolędy, utwory o charakterze popularnym i jazzowym). Członek międzynarodowego stowarzyszenia International Seasong and Shanty Association (ISSA).

Skład zespołu:

Maciej „YenJCo.” Jędrzejko – frontman i lider zespołu,

Paweł „Konik” Konieczny – kompozytor i wykonawca partii wysokich,

Paweł „Synchro” Jędrzejko – autor większości oryginalnych tekstów zespołu i wykonawca partii barytonowych,

Tomasz „Mundry” Czarny – aranżer, kompozytor i zespołowy bas/baryton,

Michał „Ociec” Maniara – manager Agencji Artystycznej BananaArt.Pl Art a jednocześnie wykonawca partii środkowych.

Piotr „Qdyś” Wiśniewski – wykonawca partii basowych.

22.00: After Travel Party (czyli nie samym slajdem żyje podróżnik ;)

Przystanek Kulturalny KONIEC ŚWIATA, ul. K. Miarki 3A (wstęp wolny)

Po sobotniej dawce slajdów, filmów i rozmów o świecie… postaramy się wybrać w ciepłe strony i odrobinę popląsać w rytmach bałkańskich. Będa egzotyczne drinki i muzyka z dalekich stron świata. Jednym słowem: relaks, sielanka i rozruszanie ciała pomiędzy długimi sesjami w fotelach ;)

Niedziela, 28 października 2018

9.00: Spływ Odrą (Racibórz-Grzegorzowice). Organizator: OSiR Racibórz

uczestnictwo darmowe, obowiązkowa rezerwacja: imprezy@osirraciborz.pl

Tegoroczny spływ, będący jednocześnie zamknięciem raciborskiego sezonu wodniackiego – odbędzie się na trasie "Zamek w Raciborzu" (przystań) – Grzegorzowice (prom).

Ciężar organizacji wziął na siebie nasz partner: OSiR Racibórz. Liczba miejsc - ściśle ograniczona! Zbiórka o godzinie 8.45 na przystani kajakowej w Raciborzu.

Zapisy prowadzone są poprzez maila: imprezy@osirraciborz.pl

10.00: Zwiedzanie Zamku Piastowskiego w Raciborzu

Zbiórka na dziedzińcu, bilety: 6,50 / 4 zł (ulg) do nabycia w kasie zamku

11.30: Robert Tomalski: Kajakiem w górę rzeki – Wisła, Odra i Wołga pod prąd

Nim rozpoczął tę podróż, Robert Tomalski nigdy nie pływał pod prąd. Mało tego:
w ogóle nigdy nie pływał kajakiem! Nie przygotowywał się też specjalnie do podpływu największej polskiej rzeki i aż do ostatniego dnia przed wyruszeniem w drogę normalnie pracował. Zaczął w Mikoszewie. Pokonał 1047 km i po 27 dniach zakończyć wyprawę w Drogomyślu na ponad 2-metrowych progach. Kolejną wybranką była najdłuższa rzeka Europy i Rosji przeduralskiej – Wołga, 3531 km pokonał w 53 dni. Rok Odry (2018) uczcił pokonując rzekę w 18 dni. Wyruszył ze Świnoujścia, a zakończył za Ostrawą u jej źródła.

12.45 Justyna Mleczak: „Albania vs. Macedonia”

Cała Albania została podbita przez Polaków… cała? Otóż nie do końca – chociaż Albania jest niezaprzeczalnym hitem polskich biur podróży już od kilku sezonów, polscy turyści mają zwykle okazję poznać tylko jej niewielką część, zamkniętą w kurortach na Riwierze Albańskiej. Podobnie rzecz ma się z jej sąsiadem, Macedonią, która zdobywa sobie popularność dzięki dostępnym od niedawna ofertom wypoczynku nad najgłębszym jeziorem na Bałkanach, Jeziorem Ochrydzkim. Oba te kraje toczą turystyczną rywalizację i oba mają znacznie więcej do zaoferowania, niż się wydaje.

W trakcie pokazu dowiecie się…

O tym, że Albania i Macedonia to w 75% góry, a nie woda…

O tym, gdzie można napić się najlepszej coca-coli i gdzie nie ma McDonalda…

O tym, jak Polak odbudował Skopje i jak Polak stworzył aktualne do dziś mapy geologiczne Albanii…

O tym, jak Macedończycy z Grecji (!) przez Albanię (!!) trafili do Polski (!!!)…

O tym, co to jest boza i dlaczego można się jej napić w Białymstoku…

I dlaczego łączenie Albanii z Macedonią ma sens?

14.00 Krzysztof Story: „#Za Drzwiami: Polska pod jednym adresem

Objechać Polskę rowerem, by w każdej miejscowości odwiedzić ten sam adres. Krzysztof Story podczas kilku wypraw spędził w drodze ponad 4 miesiące, na rowerze przejechał ponad 6000 kilometrów i dotarł do każdego z 16 województw. Wszędzie próbował odnaleźć tę samą ulicę i ten sam numer domu. Do obcych drzwi zapukał 150 razy. Zbierał historie tych, którzy za nimi mieszkają. Rozmawiał z pielęgniarkami i chorymi, z nauczycielami i pijakami, żołnierzami i artystami, biednymi i bogatymi, starymi i młodymi, na wsiach i w miastach. Głównie słuchał tego, co mają do powiedzenia Polacy zza przypadkowych drzwi. Projekt dostał Nagrodę Dziennikarzy na Kolosach 2017.

15.15 Angelika Chrapkiewicz – Gądek: „Zdobądź swój szczyt”

„Zdobądź swój szczyt” to niezwykła i prawdziwa opowieść o wspinaczce na osobiste i górskie szczyty, jak: Kilimandżaro i Rysy. To historia o budowaniu wewnętrznej siły autorki. Przede wszystkim jednak to opowieść o spełnianiu marzeń i przesuwaniu granic niemożliwego.

16.30 Katarzyna i Andrzej Mazurkiewiczowie: „Kaszmir – w poszukiwaniu himalajskiego raju”

Urzekające krajobrazy, życie codzienne i trudną historię indyjskiego Kaszmiru przedstawią podróżnicy, którzy od lat eksplorują indyjskie Himalaje. Zachwycimy się Śrinagarem – indyjską Wenecją, zajrzymy do warsztatów kaszmirskich rzemieślników oraz na plantację szafranu. Powędrujemy w góry z pasterzami owiec i kóz przyglądając się ich niełatwemu życiu. Wybierzemy się też z tysiącami hindusów na pielgrzymkę do groty Amarnath, gdzie czci się lingę Sziwy w postaci lodowego stalagmitu.

18.00 Romuald Koperski: „Syberia wzdłuż i wszerz”

Część I – „Zima”

Prezentacja fotografii przedstawiających nieznane tereny Syberii oraz narody zamieszkujące te tereny (m.in. Czukczów). Fotografie w większości wykonane podczas wyprawy „Ekspedycja Stulecia”, którą autor wykładu zorganizował i przeprowadził w 2008 r. Zdjęcia z Czukotki, Kołymy, Jakucji, „Bieguna Zimna”, gdzie temperatura powietrza przekracza -70°C.

Część II – „Lato”

Prezentacja fotografii Jeziora Bajkał, Irkucka, Kołymy, rzeki Leny oraz przedstawienie wsi Wierszyna k/Irkucka – miejsca, do którego osadnicy z Polski przybyli 100 lat temu. Ta społeczność stanowi ewenement wśród innych wieloletnich skupisk polonijnych. Wyróżnia ich fakt, iż do dziś zachowali mowę polską, czyniąc tym samym wieś Wierszynę swoistą enklawą polskości na Syberii.

19.30 Krzysztof Wielicki: „Mój wybór”

Krzysztof Jerzy Wielicki (ur. 5 stycznia 1950 w Szklarce Przygodzickiej) – polski wspinacz, taternik, alpinista i himalaista. Piąty człowiek na Ziemi, który zdobył Koronę Himalajów i Karakorum. Górskie wędrówki rozpoczął w harcerstwie, a pasję kontynuował podczas studiów. Ukończył studia na Politechnice Wrocławskiej uzyskując tytuł inżyniera elektronika. 17 lutego 1980 roku jako członek narodowej wyprawy na Mount Everest pod kierownictwem Andrzeja Zawady, wspólnie z Leszkiem Cichym dokonali pierwszego zimowego wejścia na ośmiotysięcznik.

BILETY NA FESTIWAL: Blok szkolny: 6 zł / pokaz

Część festiwalowa: bilety jednodniowe: 20 zł / 15 zł (ulgowe)

Ulga: uczniowie, studenci, posiadacze kart: „Rodzina+” i „Senior 60+”

Biuro festiwalowe (sprzedaż biletów) będzie czynne na godzinę przed rozpoczęciem pokazów w sobotę i niedzielę

Przedsprzedaż: Raciborskie Centrum Turystyki Racibórz, ul. Opawska 38

Galeria Dukat, vis a vis E. Leclerc

Czynne: 10.00 – 17.00 (w soboty do 13.00)

Rezerwacje dla osób spoza Raciborza: 515 739 642

UWAGA:

bilety na „Wiatraki” nie są sprzedawane w kasach Raciborskiego Centrum Kultury

WSZYSTKIE INFORMACJE NA TEMAT FESTIWALU ZNAJDZIECIE NA:

WWW.WIATRAKI.ROSYNANT.PL

Poleć na:
Podaj adres email osoby, której chcesz polecić artykuł::
Podaj imię polecającego::
Polecane galerie i media
Newsletter
Bezpieczne płatności realizuje dotpay.pl

Miasto RaciborzPowiat RaciborzPWSZProgram Dom Kultury+ Inicjatywy Lokalne Narodowego Centrum KulturyNasz RaciborzRaciborznowiny portalLogo VanessaBank SpółdzielczyNowinyKonkursu na Najlepszy Spektakl Teatru Niezależnego „The best OFF”
RCK © 2011 Wszystkie prawa zastrzeżone Raciborskie Centrum Kultury, 47-400 Racibórz, ul. Chopina 21, tel. 32 415 31 72, tel./fax 32 415 25 40 Realizacja: Margomedia
Portal www.rck.com.pl wykorzystuje pliki cookies, czyli tzw "ciasteczka". W przypadku braku akceptacji korzystania z plików cookies prosimy o opuszczenie strony.